بدانیم تا بمانیم؛همه چیز درباره تقلب در عسل
عسل طبیعی شاهوار
بزرگترین پایگاه اینترنتی فروش عسل طبیعی در ایران
تعداد بازدید این مطلب : بازدید

راه علمی تشخیص عسل طبیعی بعد از چند مقدمه خواندنی(چشم ها را باید شست/جور دیگر باید دید)

*عسل طبیعی و خالص=شهد خالصی که بدون هیچ تغذیه ای به وسیله زنبور از گیاهان مختلف جمع آوری شده و زنبور طی فرایندی به عسل تبدیل کند.

*عسل تقلبی:دو نوع است:
1-از راه تغذیه دادن به زنبور(که لااقل آن را زنبور تولید میکند هرچندخوب نیست اما در بیابان لنگ کفش هم نعمتی است...)
2-عسل دست ساز انسان های شیاد

*عسل خام=عسلی که از کندو بیرون آورده شود و به صورت فله ای باشد و بدور از هرنوع حرارت و افزودنیهای مجاز باش.

*عسل حرارت داده شده=..............

*رنگ عسل
رنگ عسل‌های مختلف، باتوجه به منابع اصلی شهد از سفید روشن تا سیاه متغیراست. بنابراین، آن چه به غلط بین عوام شایع شده‌است که عسل زنبوران مادر (یعنی جمعیت زنبور عسل با ملکه مسن) تیره و غلیظ است، اما عسل زنبوران جوان (یعنی بچه کندوها)، روشن و رقیق است، و در نتیجه عسل تیره مرغوب تر است،پایه علمی ندارد. به عنوان مثال:
عسل اقاقیا: سفید روشن مانند آب است
عسل افرا: لیمویی رنگ
عسل اسپرس: زرد طلایی
عسل انواع میوه‌ها: زرد متمایل به قهوه‌ای
عسل شبدر سرخ: زرد تمایل به قرمز
عسل زیرفون: زرد متمایل به سبز
عسل بهارنارنج:زرد طلایی
اغلب عسل های جنگل‌های مازندران:زرد مایل به سبز
عسل آویشن:عقیقی قرمز
عسل جنگل‌های کاج اروپا:قهوه‌ای
*******نکته: باتوجه به اینکه رنگ عسل بسته به نقاط آب و هوایی و شهد گلهای آن متفاوت است این عنصر هیچ کمکی در تشخیص عسل تقلبی و طبیعی نمیکند.

*بو،طعم و مزه ی عسل:
در کمال ناباوری باید بدانید که طعم و مزه ی عسل نیز بستگی به نقاط مختلف آب و هوایی و طعم و بوی گلهای تحت پوشش همان نواحی دارد.
*******نکته:هیچ وقت عسلی را به صرف شیرینی زیاد یا داشتن طعم عالی نمیتوان 100درصد طبیعی دانست؛ چه بسا عسل های طبیعی فراوانی(بدون ساکارز یا قند موجود در آن کم باشد) به علت اینکه دریک منطقه ی خاص آب و هوایی باپوشش گیاهی خاص آن منطقه اند طعم و بوی زیادی ندارند ولی طبیعی و مقوی اند و بلعکس...و چه بسا برخی عسل های تقلبی بازاری و غیره بخاطر اضافه کردن اسانس مصنوعی از فرسخ ها فاصله بوی آن گوش فلک را کر میکند و بسیاری از افراد سودجو و نادان روزگار عسل خود را به صرف داشتن همین ویژگی نمونه ی اظهر من الشمس در طبیعی بودنش میدانند.
نکته ی جالب تر اینکه برخی از افراد سودجو بدون اینکه مشتری متوجه شود برای تایید باورهای نادرست مردم در تشخیص عسل طبیعی از تقلبی عسل را حرارت میدهند و با یک تیر چند نشان میزنند اول اینکه رنگ عسل دگرگون می شود یعنی تیره تر میشود(باور نادرست:هرچه عسل تیره تر باشد طبیعی تر است) دوم اینکه طعم ومزه ی عسل که باتوجه به منطقه متفاوت است عوض می شود ینی به جای اینکه اسانس بزنند این کار را می کنند تاعسلشان در رنگ و مزه مطبو تر شود و در نتیجه مورد پسند افتد(باور نادرست:طعم و مزه از ویژگیهای عسل طبیعی است) سوم اینکه از تبلور و کریستالیزه شدن و یاهمان باور نادرست مردم شکرک زدن عسل جلوگیری کنند یا این عمل را برای مدتی و حتی چند سال به تاخیر بیاندازند.

*توجه:حرارت دادن،عسل را فاقد هرگونه ارزش غذایی میکند و تمام ویتامین های آن را از بین می برد.
________________________________________________________________________
*کریستالیزه، رس کردن و متبلور شدن عسل:
برخی از افراد عمل شکرک زدن عسل را بخاطر داشتن واژه شکر نشان از تقلبی بودن عسل می دانند اما این باوری غلط است چراکه ذات عسل(چه طبیعی چه تقلبی)بر رس زدن آن به مرور زمان میباشد.ولی عمل رس زدن آن بسته به شرایط محیطی و دمایی ،حرارت دادن و اینکه زنبو از چه شهد گلی استفاده کرده است(مثلا عسل آفتابگردان ، پنبه، گلزا و...حتی اگر ساکارز آن نیز صفر باشد زودتر رس می زند)از نظر زمانی متفاوت است.این را نیز بدانیم که رس بستن عسل دلیل بر داشتن شکر در آن نیست بلکه تاحد زیادی به گرده موم بستگی دارد و اینکه کار عنصر دیاستاز موجود در عسل بخاطر رس بستن آن است.و همیشه دقت کنید در آزمایش عسل طبیعی دیاستاز عسل باید مثبت باشد اگر منفی بود دال بر حرارت دادن آن است که بااین کار نه تنها دیاستاز بلکه ویتامین های موجود در عسل را نیز برای جلوگیری از شکرک زدن و یا به تاخیر انداختن این عمل(حتی چند ماه و چند سال) از بین میبرند فقط بخاطر اینکه باتوجه به باور نادرست مردم بگویند محصول ما طبیعی است و فلان عطر و طعم را دارد و شکرک نمیزند و متاسفانه تازمانیکه رس ببندد دیگر آن عسل موجود در آشپزخانه مصرف شده و دیگر شاهد این عمل نیستیم که به باور نادرستمان پی ببریم! دقت داشته باشید که بر اثر حرارت زیاد ماده‌ای به نام هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) پدید می‌آید که اگر نسبت آن در عسل زیاد شود مصرف آن خطرناک است.
دمای ۱۴ درجه سانتی‌گراد مطلوب ترین محیط برای تبلور است به همین دلیل است که در فریزر گذاشتن عسل برای امتحان (شکرک زدن) گویا نیست و همیشه عسل‌ها از این آزمایش سربلند بیرون می‌آیند. دیاستاز (آمیلاز) دیاستازها ذرات خیلی ریز عسل را به خود جذب کرده و باعث ته نشینی و کدر شدن آن می‌گردد. این خاصیت فقط در عسل‌های طبیعی دیده می‌شود. فقط دیاستاز قادرند ذرات عسل را متبلور نموده و باعث شکرک زدن آن گردند و حال آنکه عسل تقلبی(منظور ما عسل تقلبی دست ساز است نه عسل های تقلبی تغذیه ای؛که برخی زنبورداران برای برداشت عسل فراوان به زنبور بجای اینکه شهد بیاورد تغذیه می دهند و زنبور آن را طی فرایندی به عسل تبدیل میکند که آن نیز خود حکایت دیگری دارد...) به علت نداشتن دیاستاز صاف و روشن باقی می‌ماند بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که اگر عسل بعد از مدتی شکرک شکرک زد حتما طبیعی و سالم است و هرگاه آن ته نشین نشد می‌تواند مصنوعی یا تقلبی دانسست (برخلاف تصور مردم) که آن هم بر دو نوع است یا طبیعی عالی و بدون تغذیه بدون ساکارز یا ساکارز ناچیز و یا عسل تقلبی نوع دوم که زنبور به علت تغذیه شکر آن را بوجود می آورد.
برای جلوگیری از شکرک زدن عسل مطالعات زیادی انجام شده و معمول ترین و عملی ترین راه جلوگیری از آن به تأخیر انداختن آن در کارخانه پاستوریزه کردن و بسته بندی عسل می باشد که عسل را حرارت میدهند. برای این کار عسل را تا 77 درجه سانتی گراد حرارت داده و به وسیله ی صافی های مخصوص ناخالصی های آن مثل دانه گرده که ممکن است مرکز شروع تبلور باشد، را خارج می نمایند. بعد عسل را در این حرارت به مدت 5 دقیقه نگه داشته و سپس یک دفعه آن را خنک و درجه حرارت آن را به 57 درجه سانتی گراد می رسانند که قابل بسته بندی است و از شکرک زدن عسل برای چندین ماه تا چند سال جلوگیری کرده و عمر انبارداری آن را افزایش می دهد.وبا این کار ویتامین های آن را از بین میبرند!!!!اگر دقت کنید متوجه میشود که عسلهای بازاری ای که مدت مدیدی حتی برای چند سال در قفسه های فروشگاه بفروش نرفته اند بعد از اینهمه سال کم کم شروع به رس بستن میکنند و یا بعضا رس بسته اند... این همان به تاخیر انداختن است و متاسفانه به شعور مشتری ....
******نکته: بهترین درجه حرارت برای نگهداری عسل ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است؛ طبیعت عسل بر رس بستن است اگر دوست ندارید در زمان مصرف رس بزند در این دما نگهداری کنید-در بسیاری از کشورهای اروپایی مردم عسل شکرک رس بسته را دوست دارند و حتی باقیمتی بیشتر میفروشند.
برای نادرستی این باور باید بگویم عسلی هم افرادی با یک آزمایش مشخص عرضه میکنند(بدون ساکارز یا حداقل ساکارز).به این شرط ک اگر رس زده ی همان عسل را به آزمایشگاه ببرید اگر خلاف آنچه در آزمایش اولیه اش باشد عسل قابل برگشت است.

*استاندارد عسل طبیعی و معمولی در ایران:
فروکتوز ۳۸٫۲٪
گلوکز ۳۱٪
آب ۱۷٫۱٪
مالتوز ۷٫۲٪
کربوهیدرات‌ها ٪۵- ۴/۲
ساکاروز ۵٫۱٪(حداکثر5)
املاح معدنی، ویتامین، آنزیم ۷- ۰/۵٪
دیاستاز:مثبت
قند احیاکننده:حداقل65

*****راههای نادرست شناختن عسل طبیعی از مصنوعی:
این روش ها اگرچه چند درصد احتمال تشخیص است ولی بالای 90درصد خطای آزمونی دارد لذا هیچکدام از موارد زیر در تعیین طبیعی بودن عسل توصیه نمیشود:
1-عسل را در یخچال قرار دهیم اگر رس بست طبیعی است!!!
2- برخی افراد، میزان رطوبت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب داخل شیشه، و برخی به وسیله میزان کش آمدن عسل اندازه گیری می کنند!!!ولی باید توجه داشت که این روش ها دقیق و مطمئن نیستند.
3-عسل طبیعی سفت تر است!!!
4-عسل طبیعی را اگر درپوشش را برداریم از شدت بو و طعم و همچنین مزه و شیرینی مدهوش میشویم!!!
5-اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص کمتر و رطوبت بالاتری برخوردار است!!!(تاحدودی دقیق تر است)
6-اگر مقداری عسل را بر روی کاغذ یا پارچه بریزیم زود(حداقل یک ربع) جذب نمیشود و پارچه یا کاغذ خیس نمیشود !!!(این روش نیز تاحدودی دقیق تر است)
و...


*****یگانه راه دقیق و مطمئن تشخیص عسل طبیعی از تقلبی:
متاسفانه تنها مرجع مطمئن تشخیص عسل طبیعی از تقلبی نوع اول و دوم آن که تاکید برمیزان ساکارز موجود در آن میباشد بردن به آزمایشگاه کنترل کیفی و دریافت برگه آزمایش میباشد.
*نکته:سعی کنید عسل را از افراد شناس و قابل اطمینان تهیه بفرمایید-به همراه برگه آزمایشش تحویل بگیرید و داگر برایتان مقدور است برای آزمایش مجدد اقدام کنید
درپایان به علت کنار هم قرار گرفتن عسل طبیعی و تقلبی در بازار و دیریاب بودن تشخیص آن از یکدیگر و همچنین بخاطر وجود سود جویان دنیا پرست که فقط پول را می بینند نه سلامتی مردم را،دو بیت به ذهنم رسید:


سنگ بد گوهر اگر کاسه ی زرین بشکست/قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود
شپ پره گر وصل آفتاب نخواهد/رونق بازار آفتاب نکاهد


خرید عسل طبیعی 09359614048 فروش عسل طبیعی شاهوار به همراه برگه آزمایش

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط سعدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 1736
بازدید کل : 68419
تعداد مطالب : 264
تعداد نظرات : 35
تعداد آنلاین : 1

شمارنده

فروش عسل طبیعی شاهوار به همراه برگه آزمایش