استفاده از موم عسل در ساخت ظروف پلاستیکی یک بار مصرف
عسل طبیعی شاهوار
بزرگترین پایگاه اینترنتی فروش عسل طبیعی در ایران
تعداد بازدید این مطلب : بازدید

“به‌ منظور تعیین موارد مجاز و محدودیت‌های استفاده از ظروف یک بار مصرف و همچنین شناسایی ظروف سالم و مجاز برای مصرف کنندگان، استاندارد ظروف یک بار مصرف پلاستیکی تدوین و اجرایی می‌ شود.”

سید ‌رضا‌ غلامی، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در حالی از تدوین آیین نامه استاندارد ظروف یک بار مصرف پلاستیکی با همکاری مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران خبر داده است که در طول دو سال گذشته هشدار‌های پیاپی مسئولان وزارت بهداشت در مورد استفاده از ظروف یک‌بار مصرف را شاهد بوده‌ایم.

ظروفی که اگر به‌ صورت صحیح و اصولی مورد استفاده قرار نگیرند، تأثیرات سوئی روی سلامتی جامعه بر جا می گذارند.

مهندس رضایی، مسئول بخش بسته‌بندی و پلیمری معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در این زمینه می‌ گوید: ظروف یک بار مصرف “پلی‌استایرنی” که به ‌طور عمده در بازار ایران وجود دارد از مونومر “استایرن” که ترکیبی آروماتیک است تشکیل شده است و در مواجهه با دمای بالاتر از ۶۵ درجه این مونومر آزاد می شود که تأثیرات سرطان‌زا دارد. از این ‌رو وزارت بهداشت نگهداری، حمل و بسته بندی غذا با دمای بالاتر از ۶۵ درجه را در ظروف پلاستیکی پلی استایرنی ممنوع اعلام کرده است.

از آنجایی که چربی، فرآیند آزاد شدن این مونومر سمی را تسریع می ‌کند، بسته‌بندی مواد غذایی چرب نیز در اینگونه ظروف ممنوع است. این اظهارات در حالی است که به ‌نظر می ‌رسد ایران جزو معدود کشورهای جهان است که استفاده بیش از حد از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی پلی استایرنی در آن رواج دارد.

برخی آمار‌ها، حاکی از تولید بالغ بر ۵۷۰ هزار تن ظرف یک بار مصرف پلاستیکی در سال ۱۳۸۵ در ایران است.

“البته ما آمار دقیقی از میزان مصرف ظروف  یک‌بار مصرف در ایران نداریم، اما به ‌نظر نمی ‌رسد که این آمار غیرواقعی باشد چون تعداد زیاد کارخانه‌های تولید‌کننده این ظروف، حجم تولیدشان و ظرفیت پتروشیمی کشور همه و همه می ‌توانند مؤید این آمار باشند.”

وی در ادامه می ‌افزاید: اکنون در بیشتر کشور‌ها از ظروف پلی‌استایرنی به ‌صورت محدود استفاده می ‌شود و ظروف یک‌بار مصرف “بیوپلیمری”، کاغذی و در نهایت “پلی‌پروپیلنی” جایگزین ظروف پلی‌استایرنی شده‌اند.

“پروپیلن”(مونومر تشکیل دهنده پلی‌پروپیلن)، درصورتی که در اثر شرایط خاصی از این پلیمر پلی‌پروپیلن آزاد شود، در مقایسه با استایرن تاثیرات مضر کمتری روی سلامت مصرف‌کنندگان به جا می‌ گذارد.

اما چرا تولید‌کنندگان این ظروف در کشور ما همچنان بر تولید ظروف پلی‌استایرنی اصرار دارند؟

مهندس رضایی در پاسخ به این سؤال می ‌گوید: ممکن است این مسئله دلایل فنی هم داشته باشد، اما به‌ نظر می ‌رسد در مقطع زمانی که تولید این فرآورده در ایران مرسوم شده، تولید ظروف پلی‌استایرنی به‌ دلیل سادگی فرآیند همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم یک‌بار مصرف‌های ما را ظروف پلی‌استایرنی تشکیل می ‌دهند، می ‌گوید: این ظروف در سه نوع شفاف شکننده، نرم و نیمه شفاف و همچنین فومی عرضه می ‌شوند و توصیه ما به مصرف‌کنندگان این است که از ریختن نوشیدنی و مواد خوراکی داغ در تمام انواع این ظروف خودداری کنند.

سرطان با میکروب اضافی

طی دو سال گذشته بیش از ۷ تن ظروف یک بار مصرف تقلبی معدوم شده‌اند. مهندس غلامی در حالی این مطلب را می‌ گوید که به گفته رضایی تا دو سال پیش تنها ۱۰ تا ۱۲ کارخانه تولید ظروف یک بار مصرف در ایران دارای مجوز از وزارت بهداشت بوده‌اند: ” بسیاری از کارخانه‌ها با وجود اینکه تولیدات خوب و با کیفیتی داشتند با این تصور که ظروف خوراکی نیستند پس نیازی به مجوز بهداشت ندارند، اقدام به اخذ مجوز نکرده بودند اما با تلاش وزارت بهداشت در سال‌های اخیر اکنون بیش از ۵۰۰ کارخانه و کارگاه تولیدی با مجوز وزارت بهداشت در این زمینه فعالیت می‌ کنند.”

وی ادامه می ‌دهد: در بین کارگاه‌های بدون مجوز تعدادی نیز اقدام به تولید ظروف بازیافتی و غیربهداشتی می‌ کردند و حتی در بعضی موارد مشاهده شده که ضایعات بیمارستانی در تولید این ظروف به کار می ‌رود که تأثیر بسیار خطرناکی روی سلامت مصرف‌کننده دارد.

رضایی در پاسخ به این سؤال که مصرف‌کنندگان چگونه باید از کیفیت و بهداشتی بودن ظروف مورد استفاده‌شان مطمئن باشند، می‌ گوید:

اگر دقت کنید تا ظروف سطح یکنواختی داشته باشند و هنگامی که آنها را جلوی نور می‌ گیرید رگه‌رگه نباشند و تیرگی و لکه سیاه در آنها مشاهده نشود، می ‌توانید از سلامت ظرف مطمئن باشید.

وی با اشاره به بخشنامه وزارت بهداشت مبنی بر درج پروانه بهداشتی روی این ظروف از سال گذشته، می ‌افزاید: هنوز این بخشنامه به‌ صورت کامل اجرا نشده چون هزینه‌بر است و تولید‌کننده‌ها باید قالب‌هایشان را تغییر دهند، اما کارشناسان ما روی این تولیدات نظارت دارند و با موارد بی‌کیفیت و غیربهداشتی برخورد می ‌کنند.

در همین زمینه، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت با اشاره به معدوم‌سازی بیش از ۷ تن ظروف یک بار مصرف تقلبی طی دو سال گذشته می ‌گوید: از دو سال پیش با افزایش نظارت‌ بر اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌ها، میزان مصرف ظروف یک بار مصرف تقلبی در این اماکن ۵۰ درصد کاهش یافته است.

سبز مثل یک بار ‌‌مصرف‌

بهمن‌ماه سال گذشته، ایران با تولید ظروف یک بار مصرف گیاهی، به جمع ۵ کشوری پیوست که از فناوری ساخت این ظروف برخوردارند.

کار روی پلیمرهای گیاهی از سال ۱۹۷۰ و در زمان بحران نفت آغاز شد. در آن زمان کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا، به فکر تولید موادی جهت صنایع بسته بندی افتادند که وابسته به مواد نفتی و فسیلی نباشند، بنابراین پلیمرهای گیاهی با ترکیباتی چون سیب زمینی ، ذرت و گندم را مورد آزمایش قرار دادند.

این پلیمرهای هیدروکربنی دارای خواص ضعیف پلیمری هستند که با تغییر و اصلاح آنها می ‌توان به شرایط پلیمرهای نفتی رسید. ظروف یک بار مصرف بیوپلیمری  با پایه گیاهی، قدمت زیادی ندارند، اما اکنون استفاده از آنها در سطح آمریکا و اروپا و حتی آسیا به سرعت در حال گسترش است تا جایی که قرار است تمام ظروف بسته بندی و حتی کالاهای تبلیغاتی در المپیک ۲۰۰۸ چین که “المپیک سبز” نام گرفته است، از پلیمرهای گیاهی تولید شود.

در همین راستا،جایگزینی ظروف یک بارمصرف سلولزی با ظروف پلاستیکی، برنامه دیگری است که وزارت بهداشت در سال ‌جاری دارد. غلامی در این زمینه می ‌گوید: “در نظر داریم تغییراتی را در ظروف یک بارمصرف پلی استایرنی که منشاء نفتی دارند ایجاد کنیم و میزان استفاده از ظروف سلولزی را بالاتر ببریم. این در ادامه یک روند جهانی است که از مدتی قبل آغاز شده است.

به این ترتیب ایران به جمع کشورهای مبارزه‌کننده با مصرف یک بار مصرف‌های پلاستیکی می‌ پیوندد.”

مهندس رضایی در این زمینه می‌ گوید: “ما قصد نداریم استفاده از ظروف یک بار مصرف را محدود کنیم اما هدفمان این است که استفاده از این ظروف را سالم‌سازی کنیم و حمایت از ظروف یک‌بار مصرفی که منشاء گیاهی دارند و برای سلامتی کاملاً بی‌ ضرر هستند، از جمله این اهداف است.”

وی با بیان اینکه در تولید ظروف یک‌بار مصرف گیاهی که در ایران تولید می‌ شوند از ذرت، اسید‌های چرب و موم عسل استفاده می ‌شود، می‌ گوید: در حال حاضر عرضه این محصول کمتر از تقاضاست، اما امیدواریم با حمایت‌های دولت، تولید این نوع ظروف در ایران افزایش یابد و به مردم هم توصیه می‌ کنیم در صورتی که نیاز به مصرف یک بار ‌مصرف دارند، ابتدا از ظروف بیوپلیمری استفاده کنند و استفاده از ظروف مقوایی و پلی‌استایرنی(با رعایت اصول لازم) را در مرحله بعدی قرار دهند.

 


خرید عسل طبیعی 09359614048 فروش عسل طبیعی شاهوار به همراه برگه آزمایش

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط سعدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 1742
بازدید کل : 68425
تعداد مطالب : 264
تعداد نظرات : 35
تعداد آنلاین : 1

شمارنده

فروش عسل طبیعی شاهوار به همراه برگه آزمایش