زنبورداری عملی
عسل طبیعی شاهوار
بزرگترین پایگاه اینترنتی فروش عسل طبیعی در ایران
تعداد بازدید این مطلب : بازدید

زنبورداری عملی

قبل از شروع کارزنبور داری اصول و ضوابطی را بدانید

قدرت جمعیت ها:تا می توانید جمعیت را قوی کرده و قوی نگه دارید .اگر جمعیت را خواستید تقویت کنید از روش های تقویت کلنی های ضعیف استفاده کنید

زمان خرید جمعیت ها:بهترین زمان خرید جمعیت ها (به استثنای مناطق گرم جنوب کشور) موقع بهمن ودی ودر بعضی جا ها اسفند است . زیرا در ماه های دیگر سال جمعیت کندو کاذب بوده وزود ممکن است بمیرند اگر بخواهیم قدرت اصلی کندو را بدانیم باید تا بهمن و دی ماه صبر کنید .

بودن یا نبودن ملکه در جمعیت:هنگام خرید کندو باید به وجود ملکه درجمعیت توجه کنیم زیرا دربهمن و دی کلنی نمی تواند برای خود سلول ملکه بسازد .عواملی که نشان دهنده ی بودن یا نبودن ملکه :در صورت وجود ملکه باید زنبوران آرام باشند وزیاد نیش نزنند در کلنی یتیم زنبوران عصبانی بوده و بیشتر می خواهند نیش بزنند .

نیش زنبور :اگر واهمه ی زیادی از نیش زنبور دارید اصلاً این شغل را قبول نکنید واگر زیاد واهمه ندارید باید کم کم خود را به نیش زنبور عادت بدهید .

شناسنامه:این کار باعث می شود در کارتان صهولت لازم را پیدا کنید .

در شناسنامه خصوصیات کندو نوشته می شود ودر هر بار بازدید از کندومی توانیم با مرجعه به شناسنامه بفهمیم با چه کندویی طرف هستیم .

شماره بندی و نمره گذاری کندوها:در این موقع ما با شماره بندی کندو ها در امر بازدید وساخت شناسنامه ای برای کندو،خود یاری داده اید .

داروخانه :شما می توانید با جمع آوری داروهای مورد نیازتان، خود را در انجام مبارزه با بیماری ها کندو یاری داده و همچنین اگر خدای ناکرده بیماری ای شیوع پیدا کرد وپخش شد یا کندوی تان به بیماری خاص مبتلا شد راحت بتوانید آنرا درمان کنید

رویارویی با زنبور و کار با آن

۱-سعی کنید در پهلو کندو کار را شروع کنید وزیاد جلوی کندو نایستید

۲-لباس کاررا به تَن و کلاه توری را به سر و دستکش هارا به دست کنید

۳-دودی را آماده واز سوراخ کندو ۳دم بدهید ولحظه ای صبر کنید

۴-با لبه ی تیز اهرم (بدون آنکه از سر جای خود بلند شوید ) درب کندو را باز و ۴ یا ۵ دم دود به کندو بدهید .

۵-از هر گونه حرکت سریع خود داری وهم چنین خود را به نیش زنبور عادت دهید اگر زنبوری به شما حمله ور شد و اگر دست را عقب بکشید شما را حتماً نیش خواهدزد ویا اگر بتر سید و عرق کنید زنبور حتماً شما را خواهد گزید .اگر جایی از بدنتان را گزید فوراً نیش را با دستتان بکشید .(زنبورهایی که عسل دانشان پر باشند نیش نمی زنند)

۶-از قاب های وسط شروع کرده وبه میزان تخم ریزی توجه کنید و حتماًملکه را بیابید اگر ملکه را ندیدید به تخم ریزی هایی که مانند دانه های برنج است توجه کنید اگر در کندو تخم ریزی وجود داشت و زنبوران ناراحت نبودن مطمئن باشید که ملکه در کندو وجود دارد .در قاب های کناری به میزان جمع آوری گرده وعسل توجه کنید اگر ذخیره عسل کم بود به آنها مقداری شربت به نسبت ۲ به ۱ آب و شکر بدهید .

(*هرگز به کندویی که ذخیره ندارد عسل ندهید زیرا باعث آزاد شدن بوی آن شده و مورد غارت قرار می گیرند)

قاب دادن:این کار در زمان وفور شهد و گل و گرده انجام می شود که به علت کم بود جا برای ذخیره گرده و عسل و تخم گذاری ملکه میبایست تعدادقابی دارای موم آج شده براساس جمعیتی که در کندو است به کندو بدهیم .

اگر به کندو قاب ندهیم زنبور به علت کم بود جا موم اضافی می بافد(وحشی بافی)

طبق دادن:زمانی که قاب ها از زنبور پوشانیده شد وکندو دارای ده قاب بود باید به جمعیت یک طبق یا یک نیم طبق داد تا زنبوران در آنجا عسل و گرده ذخیره نمایند.

                   تقویت کلنی های ضعیف

ما از سه را می توانیم کلنی خود را تقویت نمائیم ۱-انتقال شان حاوی تخم

۲-تعویض ملکه   ۳- ادغام

۱-انتقال شان حاوی تخم: بهترین زمان برای این کار ظهر میباشد .

در این زمان از کندوی قوی  یک شان حاوی نوزاد عاری از زنبوران کندو برداشته ودر وسط کندوی ضعیف قرار می دهیم

۲-تعویض ملکه: این عمل برای جمعیت هایی است که ملکه ای ضعیف داشته و زیاد تخم ریزی نمی کند .ما می توانیم از اتصال شاخونی که از کلنی دیگری جدا کرده ایم استفاده کنیم به طوری که ابتدا ۲۴ ساعت قبل آن کلنی را یتیم

 کرده وبعد شاخونی از جمعیتی خوب از شان جدا کرده(اگر شاخون های بچه دهی استفاده کنیم بهتر است )و همان طور که از کندوی قبلی برداشته ایم همانند آن در کندوی ضعیف می گذاریم .هم چنین می توانیم از ملکه هایی که در بازار به فروش می رسد برای جای گزینی ملکه  ضعیف استفاده کرد .

   ۳-ادغام:آخرین مرحله ی تقویت کلنی های ضعیف ادغام است .

 این عمل به دو نوع است ۱- ضعیف در ضعیف ۲-ضعیف در قوی

۱-ضعیف در ضعیف :هر دو کلنی ضعیف را یتیم کرده و گلوله ای پنبه ای آغشته به گلاب می کنیم ودر کندو ها می گذاریم تا بخار حاصل از بوی گلاب دو کلنی را هم بو سازد و بعد ۲۴ ساعت صبر می کنیم .بعد از آن روزنامه ای را بر داشته و با خودکار سوراخ هایی را ایجاد می کنیم و بعد روی شان های یکی از کلنی ها پهن می کنیم و امتداد آن را به کناره شان ادامه می دهیم . قاب های کلنی دیگر را برداشته و کنار روزنامه در کندو می گذاریم و بعد از ۳ روز روزنامه را بر می داریم و ملکه را را در همان روز ادغام به کلنی توزیع می کنیم .

۲-ضعیف در قوی :در اینجا مانند بالا عمل کرده ولی فقط فرق عمل بالا بااین عمل این است که در بالا هردو کلنی یتیم می شدند ولی اینجا فقط کلنی ضعیف یتیم می شود.وبعد از ادغام هم که ملکه در کلنی قوی وجود دارد و مادر هر دو کلنی می شود

توزیع وتعویض ملکه

در زمان اوایل بهار واوایل پاییز میتوان ملکه را به هر دلیل خوبی می توان تعویض

 کرد البته باید این را دانست که ملکه بیشتر در بهار مورد پذیرش کلنی است و اگر در این مورد گذر کنیم همین جوری یک ملکه جفت خورده را نمی توان در موقع پاییز پیدا کرد پس چه خوب است که در همان بهار ملکه را تعویض کرد .

در این جا به صورت تولیدی یا خریدن یک ملکه تهیه میکنیم و باید ملکه در قفسه و با سه زنبور ومقداری خمیر شکر باشد .

جمعیت را ۲۴ ساعت قبل یتیم کرده و یا اگر یتیم بوده که هیچ و بعد به سراغ کندو رفته و بعد از برداشتن درب کندوبین ۲قاب وسط کندو فاصله ای ایجاد و قفسه ی ملکه رابین ۲ قاب گذاشته وبعد از سه روزدرب قفسه راباز کرده و ملکه وارد جمعیت می شود .

(هشدار هیچ وقت نباید مستقیم ملکه را به جمعیت داد چرا که با جمعیت هم بویی نداشته واحتمال ۱۰۰% می توان داد که ملکه رامی کشند)

سیستم دو ملکه کردن کندو

اصولاً این کار در بهار است زیرا کندو ها ۱ طبقه به بالا اند و زمانی می شود که ما نخواهیم کلنی بچه بدهد و ناگهان شاخونی برای بچه دهی کلنی زده و ملکه به دنیا آمده ما در اینجا ملکه ی جوان را در پایین و ملکه ی اصلی را در بالا قرار می دهیم و بین دو طبق یک پنجره مانع عبور ملکه می گذاریم هم چنین برای قوی تر شدن کندو از سیستم دو ملکه ای کندو استفاده می کنیم . حالا اگر کسی خواست که کندو پر جمعیت باشد می توان به هر روشی ملکه به کندو اضافه کند .

 بچه کندو

بچه کندو به دو صورت است  ۱- طبیعی   ۲- مصنوعی

۱-طبیعی : این نوع گرفتن بچه کندو به دو صورت است اگر بر روی شاخه ای نشسته باشند کارش جدا است و اگر بر تنه ی درخت باشد باز هم کارش جدا است

اگر بر روی شاخه نشسته باشد ما بالا ی شاخه را بریده و بچه را تا در کندو می آوریم و در یک تکاندن تمام زنبوران را داخل کندو میریزیم و قاب ها را داخل کندو می چینیم و صبر می کنیم تا زنبوران به داخل کندو بروند و درب کندو را گذاشته وتا آخر غروب در آنجا قرار می دهیم و در آخر کندو را به جای اصلی انتقال می دهیم .

ولی اگر بچه به تنه ی درخت چسبیده باشد باید ابتدادید وضعیت چه طور است اگر زیاد بالا بود ودست رسی سخت بود می توان با گرفتن ملکه خاطرات کندوی قبلی به ذهنشان آمده وبه کندوی خود باز گرددند ولی اگر پایین درخت بود یک روش در حل مشکل وجود دارد که اگر نخواستید از روش قبلی یعنی گرفتن ملکه استفاده کنید .

ابتدا با آبپاش خوب زنبوران را خیس می کنیم وبعد از آن با یک جاروی کاهی (جارو رشتی)زنبوران را به داخل کندو جارو می کنیم و تا غروب صبر می کنیم تا تمام زنبوران به کندو بروند و در غروب کندو را جا به جا و به منطقه ی مورد نظر می بریم .

بار ها شده که بچه کندو یی گرفته باشیم ولی لجاجت می کند و کندو را ترک می کند در این صورت با دادن شان حاوی لارو به بچه مانع ترک شان می شویم .(بچه کندو یی که از کندو بیرون می آید عسل دانش تا سه روز پر است ونباید به آن شربت و غذا داد زیرا از آن زده شده و کندو را ترک می کنند ولی شما می توانید بعد از سه روز مقداری به آنها غذا بدهید)

مصنوعی:این کار برای کندویی است که جمعیت زیاد داشته وهمه ی قاب هایش مملوء از زنبور باشد و صرفه ی تکثیر مصنوعی را داشته باشد .

ابتدا کندویی آماده و دو عدد قاب ذخیره گرده و عسل داخل آن بگذارید و به سراغ کندوی مادر رفته ودو یا سه قاب در سه حالت تخم ، لارو و شفیره همراه با زنبور هایش برداشته و داخل کندو می بریم ( این را به یاد داشته باشیم که قابی که ملکه روی آن است در کندوی اصلی باشد)یک قاب هم که دارای ذخیره است با زنبورانش به کندو بدهید ودو قاب موم آج شده هم به بچه بدهید و کندو را جای دیگری برده و  یک ملکه خوب به کلنی توزیع کنید.

مهاجرت کندوها

زنبور کارگر تا ۴الی ۵کیلومتر بیشتر نمی تواند پرواز کند ولی اگر بخواهیم مهاجرت دهیم باید در فاصله ای مهاجرت دهیم که زنبوران منطقه را آشنا نبینند و به جای قبلی برگردند برای همین باید تا ۱۰ کیلومتر فاصله مهاجرت داد

زمستان گذری

اول از همه باید در برداشت پاییزه ۲ الی ۳ قاب حاوی عسل برای قبل از زمستان لازم است . در زمستان کندو دیگرفعالیتی ندارد و خوشه می کند و باید به آن ذخیره عسل بدهند . محل آن باید خوب باشد . باید در جای کندو اصولی انجام شود برای پیشگیری از بروز بیماری های میکروبی و تک یاخته ای باید اقداماتی انجام داد

۱-      از وجود ملکه در کندو مطمئن باشید .

تخم ریزی متداول ملکه کندو را برای قوی کردن جمعیت و ایجاد زنبوران زمستانی لازم است .

۲- چندین روز قبل از برداشت عسل از جا و مکان کافی برای تخم ریزی ملکه مطمئن شوید . چرا که ملکه در این مواقع زنبور های متولد از نظر فیزیولژی متفاوت است . این نکته در بعد از برداشت عسل پاییزه هم بسیار مهم است . برای دادن شربت قندی برای افزایش تخم ریزی همراه با مکمل در شربت موثر می باشد .

۳- بعد از برداشت عسل پاییزه ( اواخر تابستان )باید کندو یک بار شربت قندی تغذیه شود .( دو بار باید تغذیه شوند .)

۴- در تغذیه اول باید یکی از داروی های تتراسیکلین برای بیماری های لوک و یا فوماژیلین برای بیماری نوزما را با شیره مخلوط کرد و در تغذیه دوم آن یکی دیگر از آن دارو ها باید تغذیه شوند .

۵-  کندوهایی که جمعیتی بسیار کم دارند باید با کندوهای قوی ادغام شوند (روش ادغام کردن را در بخش آرشیو موضوعی و در قسمت زنبورداری عملی بخوانید .)

این موارد تا بعد از برداشت عسل پاییزه بود و موارد زیر از اول آبان اجرا شود .

۶-  کندو ها را روی آجر قرار دهید و زیر آن ها روغن سوخته یا گازوئیل ریخته تا از هجوم موریانه تا آخر سال بعد هم جلو گیری می شود .

۷-  محل کندو ها باد گیر نباشد اگر باد گیر بود پشت دیوار باشند  روی قاب ها را یک روزنامه یا یک پارچه بیاندازید به اندازی ای که لبه هایشش بیرون آید و بعد در کندو را بگذارید .و بعد از آن روی آن می تونید یک پلاستیک اندازید و دور آنها را آجر چینی کنید و فقط ضلع جلویی آن نکشیده باشد .هرگز از پارچه با فرش استفاده نکنید چون هنگام بارنگی خیس می شود و کندو سرد تر می شود .

۸-  دریچه پرواز به طرف جهت مخالف باد باشد تا باد به داخل کندو نپیچد .

۹-  ذخیره هر کندو تا ۳۵ کیلو گرم عسل است ولی می توان از خمیر شکر

 استفاده کرد . ۳ بسته می تواند در یک سال کافی باشد . در روزی که گرم تر است داخل را یک نگاهی انداخته و از میزان خمیر شکر آنان مطمئن شوید .


خرید عسل طبیعی 09359614048 فروش عسل طبیعی شاهوار به همراه برگه آزمایش

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط سعدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 1748
بازدید کل : 68431
تعداد مطالب : 264
تعداد نظرات : 35
تعداد آنلاین : 1

شمارنده

فروش عسل طبیعی شاهوار به همراه برگه آزمایش